ابوالقاسم فخاریان

 

/آشنایی با مفاخر و مشاهیر شهرستان ساوه/<br>ابوالقاسم فخاریان سراینده بیش از 12 هزار بیت شعر

در یکی از روزهای گرم تابستان مهمان استاد دکتر ابوالقاسم فخاریان در منزل ایشان می‌شویم . استاد با تبسم همیشگی به استقبال ما می‌آید و صحبت‌های گرم و دلنشین ایشان حرارت خاصی به جلسه می‌بخشد و گویی صحبت‌های گرم او گرمای تابستان را از ذهن آدمی بدور می‌کند. 

دکتر فخاریان اینگونه سخن آغاز می‌کند:

 ابوالقاسم فخاریان متولد سال 1305 شهر ساوه نام پدر و اجدادم : محمدرضا- زين العابدين- اسماعيل- محمود و ... فرهنگي بازنشسته‌ام ( كه در حال تدريس در دانشگاه‌ها- سرودن اشعار در زمينه‌هاي مختلف-سخنراني در اماکن مختلف به صورت مستمر و ساليانه و پاسخ به سوالات دوستان و مراجعان به اندازه توانايي و وسع هستم).

 

وی ادامه داد: از دوران کودکی تا‌کنون همواره به دنبال نوشتن بودم؛ از جمله مشاغلي كه بيشتر، وقت اين كمترين را مي‌گيرد جمع آوري اشعار- نشرها در موضوعات علمي تاليف و تصنيف كتب در زمينه‌هاي متعدد و پاسخ به بعضي مسائل شرعي است. معلمان و استادانم در اين مسطوره نمي گنجد و هم اكنون كه دوران كهولت را سپري مي‌کنم، علاقه غيرقابل وصفی به اهل علم دارم كه به ذكر بعضي از آنها مي‌پردازم. از اساتید خودم می‌توان به مرحوم شریعمتدار ساوجی اشاره کرد که بيشتر تحصيلاتم در محضر محمدحسين شريعتمدار ساوجي بوده است.  

 

وی در خصوص آثاری که تاکنون به چاپ رسانده است، گفت: رباعیات از سروده های اینجانب که در سال 1385 چاپ و توزیع گردیده است- دیوان حاج حسین سمندر ساوجی که تقریبا نایاب گردیده یا در حال نایاب است و کرشمه های قلم در مورد مرحوم سمندر که به همت شهرداری و اداره ارشاد و همکاری اینجانب و عده‌ای دیگر به طبع رسیده است، از جمله این کتاب‌هاست.

 

وی با اشاره به کتبی هم که به چاپ رسانده و فعلا پخش نشده است، ادامه داد: جلد اول دیوان شعر اینجانب که بیش از 12 هزار بیت اشعار گوناگون در موضوعات مختلف است – شرح حال بیش از 500 نفر از فرهیختگان ساوه که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه اقدام به چاپ رسیده و در 3 یا 4 جلد است و کتابی بسیار قطور بوده و اولین باری است که این کار فرهنگی در ساوه به منصه ظهور رسیده است.

 

فخاریان در ادامه به کتبی که زیر چاپ رفته و بعدا پخش خواهد شد اشاره کرد و گفت: ‌تاریخ و جغرافیای مفصل شهرستان ساوه شامل آنچه از قرون سابقه در ساوه رخ داده و شرح حال کلیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ملی قدیم و اسلامی از زمان سلطنت مظفر الدین شاه تا حال در این شهرستان بوده اند. این کتاب که از همه کتابهای اینجانب قطور تر و شامل مطالبی است که تاکنون در هیچ کتابی چاپ نشده است و شروع آن از سال 1341 خورشیدی بوده است و در آن زمان که ساوه دارای 5 بخش مرکزی‌، زرند‌، خرقان‌، نوبران و جعفر آباد بوده است تنظیم شده و پیش بینی می‌شود این کتاب که هم اکنون دانشگاه آزاد ساوه قبول چاپ آن را کرده است چندین بار باید تجدید طبع شود. دیوان (شهاب ساوجی) هم که آماده چاپ است. 

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر از نظر سني هشتاد را پشت سر گذاشته‌ام تا خداوند قادر متعال چگونه رقم خواهد زد از هر نظر از زندگيم راضي هستم و در هيچ موقع و زمان ناشكري خدا را نکرده و از خداوند درخواست دارم به همين رويه ادامه دهم. 

 

و در آخر استاد ما را به بازدید از کتابخانه شخصی خود دعوت می‌کند و با دیدن کتبی که ایشان لحظات تنهایی خویش را با آنها سپری می‌کند گفت و گوی ما پایان می‌پذیرد

نوشته های اخیر

دسته بندی ها